mapa není k dispozici

Datum / čas
Date(s) - 15/01/2019
18:00 - 20:00

Místo konání
Svobodná škola Praha_nové působiště

Kategorie ne Kategorie


Večer na téma: VNITŘNÍ MOTIVACE DĚTÍ

Přijďte si popovídat na půdě Svobodné školy Praha s Janou Nováčkovou nejen o vnitřní motivaci dětí. Prostor bude i na vaše dotazy.

Vstupné dobrovolné, místa si raději rezervujte zde.

Jana Nováčková je psycholožka, spoluautorka knihy a kurzů Respektovat a být respektován. Je také autorkou publikace Mýty ve vzdělávání. Praxi získala během práce v poradenství, působila také v psychologickém výzkumu. Od roku 1990 se aktivně věnuje lektorské činnosti. Podílela se na mezinárodním projektu Zdravá škola. S jejím jménem je spojena i kniha
S. Kovalikové Integrovaná tematická výuka, kterou přeložila. Publikovala řadu článků v odborném i populárním tisku, vystupuje na konferencích, přibližuje veřejnosti myšlenky týkající se změny vzdělávání.

Riziko pro zdravý morální vývoj

Když děti mají strach z trestu například ve formě špatné známky nebo posměchu spolužáků, jejich mozek se zaměřuje na vyrovnání se s ohrožením a v té chvíli opravdu není otevřený učení. „I proto se dneska děti musejí učit také doma,“ poznamenala psycholožka. Navíc se ve strachu z neúspěchu uchylují děti k různým lžím i podvodům. „Základka tím vytváří riziko pro zdravý morální vývoj. Také systém soutěží učí děti sobectví.“

Při snaze o změnu vnímá Nováčková jako zásadní překážku myšlení lidí, které je na srovnávání nastavené. Hlavní obava rodičů prý je, aby jejich dítě nebylo v něčem horší než jiné. Potomkovy kladné stránky, které nejsou předmětem známkování, při tom jdou poněkud stranou.

Vzdělávání v rukou dětí

Líbí se jí model takzvaného unschoolingu, kdy je vzdělávání plně v rukou dětí. Ve Spojených státech tak od roku 1968 funguje škola v Sudbury Valley, jejímž modelem se inspirovalo přes padesát zařízení nejen v USA, ale také například v Dánsku, Japonsku, Izraeli nebo Německu. „Ty děti se stávají experty v tom, k čemu mají dispozice,“ řekla Nováčková.

Zkušenosti prý ukazují, že pokud se rozhodnou jít na běžnou střední nebo vysokou školu, jsou schopny se naučit na zkoušky během několika týdnů. „Když znají nároky, tak se to naučí velice rychle, protože se umějí učit, umějí se soustředit, vědí, co chtějí, a vědí, proč to dělají,“ vysvětlila. Uvědomuje si však, že kdyby se obdobný model měl rozšířit i v tuzemsku, znamenalo by to revoluci v myšlení lidí.

Aktuálním trendem je, že rodiče nespokojení s tradiční školou zakládají vlastní školy nebo se rozhodnou pro domácí vzdělávání. To může probíhat také tak, že se u skupinky dětí střídají nebo si najmou učitele. „To je řešení pro jednotlivé děti, ale není to systémové řešení,“ komentovala tyto aktivity Nováčková.

Zdroj: denik.cz